top of page

NÆRVÆR – inspirert av måneskinn

  • 5. juni
  • 2 min lesing

Oppdatert: for 4 døgn siden


Noen malerier handler om noe vi kan sette ord på. Andre handler om noe vi bare kan føle. NÆRVÆR er et slikt maleri.


Jeg har alltid vært fascinert av månen.


Ikke bare fordi den er vakker, men fordi den minner meg om hvor mye vi egentlig ikke vet. Den påvirker havet, naturen og rytmene rundt oss på måter vi kan måle.


Samtidig har mennesker gjennom alle tider knyttet den til noe større. Til kjærlighet, livssykluser, håp og det som ikke alltid lar seg forklare.


Min bestemor pleide å si at man skulle gå måneskinnstur for å bevare kjærligheten.


Det var hennes beste råd.


Kanskje er det derfor månen alltid har hatt en spesiell plass hos meg.





NÆRVÆR ble til etter et øyeblikk jeg aldri kommer til å glemme. Jeg husker at jeg sto og så opp på månen. Den lyste med et fargespill som nesten virket uvirkelig. Et av de øyeblikkene hvor tiden står litt stille, og hvor man kjenner seg forbundet med noe større enn seg selv.


Det er vanskelig å forklare.


Og kanskje trenger det ikke å forklares heller. Men - det måtte males.


For meg handler NÆRVÆR om forbindelser. Mellom mennesker. Mellom minner og nåtid. Derfor fikk maleriet navnet NÆRVÆR.


Fordi det handler om å være nær. Ikke nødvendigvis fysisk, men på et dypere plan.


Originalmaleriet er malt med akryl på lerret og er så verdifullt for meg at det ikke er til salgs. Men jeg har gjort det tilgjengelig som kunsttrykk i flere størrelser for deg som kjenner at det snakker til deg.


Hva tenker du om NÆRVÆR? Jeg synes alltid det er spennende å høre hvordan andre opplever bildene mine, så legg gjerne igjen en kommentar under. 💙





Kommentarer


Oppdag flere:

Maleriet LYS
bottom of page